Madonna kurven & Pionerånd.

Dansk Arkitektur Center stillede for nogle år tilbage den canadiske designer Bruce Mau, spørgsmålet om, hvad der er galt med Danmark.

Fra en udstilling på Musée d’Art Modern i Nice

Madonna-kurven

»Det er jeres succes. Dansk design er simpelthen for perfekt. Har du hørt om Madonna-kurven? Madonna-kurven er det princip, at alt går godt et stykke tid, så begynder succesen at aftage, og så må man, som Madonna gør det, genopfinde sig selv.«

Men der kan vel ikke være noget galt ved, at man har en række glimrende designprodukter. Hvorfor finde på nye lamper og stole, når man én gang har skabt det perfekte?

»En dansk møbelfabrikant fortalte mig, at 75 procent af alle de møbler, I eksporterer, er tegnet for mere end 30 år siden. Dem kan man nok blive ved med at sælge, men man kan ikke blive ved med det i al evighed, for tiderne skifter, og nye tider kræver andre løsninger.

I Canada har vi ikke jeres succes-problem. Vi har ikke jeres tradition og er derfor ikke fanget af fortiden. I stedet har vi en frihed og en pionerånd, som gør at vi ser nye muligheder. Jeres succes har bremset jer innovativt. Jeg vil gerne understrege, at jeg nærer den dybeste respekt og sympati for klassikerne fra dansk designs guldalder. Mange af dem er af samme grund medtaget på udstillingerne. Netop for at vise hvor perfekt dansk design er. Men perfektion kan også blive en sovepude, noget man holder fast ved og forsvarer – og som derfor forhindrer en nation i at komme videre.«

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *