Danske medier

DEBAT i Altinget : Ligesom politikerne på Christiansborg bør magtfulde mediechefer være åbne om personlige økonomiske interesser. Indfør hvervsregister for cheferne, skriver Netavisen Pios chefredaktør.

Danske mediers replik i Altinget: Netavisen Pio vil have indsigt i mediechefers lønninger og interesser. (Statsstøttede mediechefers løn & interesser, så svaret er udenomssnak, Oxygene) Det kan skade private medier, som kæmper om de bedste ledere, skriver Thomas Rønnow fra Danske Medier.

Danske medier citat: Behov for regulering af techgiganter.

I Danske Medier synes vi det er positivt, Justitsminister Nick Hækkerup (S) har meldt ud, at man fra regeringens side vil kigge på regulering af sociale medier. De store digitale platforme har vokset sig så store og omspændende, at der er tale om en kritisk infrastruktur, der er koncentreret omkring få store aktører. Desværre er det uigennemskueligt for forbrugere, myndigheder og virksomheder, hvordan disse platforme reelt fungerer, hvilket kan og bliver udnyttet.

Techgiganterne er langt foran den lovgivning, der bør begrænse misinformation og skadeligt indhold og samtidig sikre rimelige vilkår for borgere, virksomheder og journalistiske medier. De store platforme drager urimelig fordel af uigennemsigtighed, storskalaeffekter, begrænset ansvar for indhold og enorme datamængder. Der er derfor behov for yderligere regulering af techgiganterne, som fastsætter klare principper at arbejde ud fra. Meget af denne regulering kan med fordel varetages på EU-niveau, hvor der også er flere initiativer i gang, men det fratager ikke danske politikere fra selv at sætte krav, udtaler Louise Brincker, administrerende direktør i Danske Medier.

Techgiganterne er langt foran den lovgivning, der bør begrænse misinformation og skadeligt indhold og samtidig sikre rimelige vilkår for borgere, virksomheder og journalistiske medier. Adm. direktør, Louise Brincker

Som udgangspunkt anbefaler Danske Medier, at man fra politisk hold tilslutter sig, at techgiganterne bliver reguleret ud fra følgende fem principper:

  • Platforme skal bære et medansvar for det indhold, de distribuerer
  • Der skal herske fair konkurrencevilkår
  • Ophavsrettigheder skal overholdes
  • Forbrugernes rettigheder skal respekteres, når der indsamles data
  • Der skal være transparens om algoritmer og infrastruktur

Vi anerkender fuldt ud, at det er et stort projekt at udforme en konkret regulering. Heldigvis er der allerede foretaget et stort arbejde, og Danmark har stadig muligheden for at blive ledende i udformningen af de regler, der skal sikre en forsvarlig digital fremtid for alle. Fra mediernes side bidrager vi fortsat gerne med input og konstruktive drøftelser, slutter Louise Brincker.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *