Kan EL vinde Overborgmesterposten i Kbh.

Bliver EL det største parti, så vil EL nok ikke få overborgmesterposten, da de øvrige partier har tilkendegivet , at de vil pege på en S kandidat, hvis udfaldet bliver som skitseret.

Enhedslisten med Line Barfoed som topkandidat kan for første gang nogensinde være på vej til at blive større end Socialdemokratiet på Københavns Rådhus. Det viser en Epinion måling.

I målingen fortaget for Altinget få uger før afstemningsdatoen svarer 22,4 % af i alt 1024 adspurgte, at de vil stemme på Enhedslisten, hvis der var valg i morgen. Omvendt står Socialdemokratiet til 20,6 %.. TV 2 Lorry

EL vil nedlægge By & Havn

Line Barfod, kandidat for Enhedslisten i København går til valg på at nedlægge selskabet By & Havn, der siden 2007 har udviklet og solgt statslige og kommunale byggegrunde. Hun mener selskabet har solgt byggegrundene i København for dyrt, og dermed i virkeligheden forværret krisen “billige boliger”.

Ørestad. En ny bydel i København

Tidligere Overborgmester Jens Kramer Mikkelsen stod fadder til Amagermetroen, og blev senere formand for By & Havn. Han undsiger i Politiken den fremførte kritik, for uden ham, så havde København ikke fået en metro. Ikke desto mindre er metro og By & Havn blevet et tema i valgkampen 2021.

Selskabet By & Havn er et 95% kommunalt ejet selskab af Københavns Kommune og 5% af staten, mod tidligere 55% af kommunen, og 45% af staten. Arealerne på havnefronten i Københavns Havn var ejet af staten (Københavns Kommune tabte en retsag om ejerskabet) og blev brugt som en økonomisk indsprøjtning i det underskudsgivende Ørestadselskab.

Ørestad City & Ørestad Syd

Salg af byggegrunde i havnen skulle redde metroprojektet. Efter vedtagelsen af en metro til Ellebjerg, Sydhavnsbenet, trak Staten sig ud af projektet, så i dag hviler ansvaret for økonomien i projektet alene på skatteborgerne i Københavns kommune.

Ørestadsselskabets udvikling til By & Havn er beskrevet på Christianshavnernet på siden Nordhavn & Visioner for Københavns Havn & Ørestad, eller læs her.

Salamimetoden skal for retten

Klimabevægelsen har fået tilkendt fri proces og stævner Transportministeriet for salamiplanlægning af Lynetteholmen. Byggeriet vil dermed blive både forsinket og fordyret. Læs mere om tidsplanen på TV 2 Lorry

Salamiplanlægning betyder, at projekter planlægges hen af vejen, og dermed godkendes i etaper. Stort set al planlægning i Københavns Kommune er sket efter salamimetoden, hvilket har haft fatale følger.

Ørestad og Amager Fælled er gode eksempler på hvor galt det går, når der ikke udarbejdes en helhedsplan, før dens gennemførelse. Se læserbrev.

  • Lynetteholm er en vision om en ny bydel i København anlagt på en kunstig ø ud mod Øresund i Københavns Havn i området nord for Refshaleøen og syd for Nordhavn.
  • I 2070 skal Lynetteholm stå færdig som en ny bydel på 2,8 kvadratkilometer med 35.000 indbyggere. Øen skal tilsluttes metroen og være bindeled i en østlig ringvej rundt om København. Samtidig anlægges Lynetteholm som kystsikringsprojekt, der som en dæmning skal beskytte København mod fremtidige stormfloder.

Fra 2021 skal den kunstige ø anlægges ved at fylde overskudsjord i en ramme. Den proces kan tage mellem 30 og 40 år.

  • Visionen blev præsenteret i efteråret 2018 af den daværende statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) og daværende overborgmester i København, Frank Jensen (S). Siden har den efterfølgende regering, overborgmester samt et flertal på Københavns Rådhus videreført visionen om Lynetteholm.

Fornyelsen af Torvet fandt sted i 2014

Hverdagsnyt.

I Københavns kommune må medarbejderne ikke længere tiltale dig, som dit barns forældre. Mor og far er fordomsfyldte fyord.

Fornyelsen og trafik Christianshavns Torv. Torvet er omdrejningspunkt for 4 kvadranter.

Tidligere nyheder

Skjult rapport om projektet Lynetteholmen

BT afslører i dag, at byggeprojektet Lynetteholm, som er vedtaget af Folketinget, med stor sandsynlighed bliver langt dyrere end oprindelig oplyst. Det fremgår af en rapport fra revisions- og konsulenthuset Ernst & Young som er holdt skjult for Folketinget

Udgifter kan medføre en udskrivning i milliardklassen for skatteyderne, hvilket står i en rapport, som Transportministeriet har holdt hemmelig for Folketinget, helt frem til få dage før Folketinget den 4. juni i år stemte ja til byggeprojektet. BT er imidlertid kommet i besiddelse af en ucensureret udgave af rapporten.

Der kan ikke længere gøres indsigelser mod projektet.

Forhandler Mærsk med Forsvaret om køb af Nyholm?

En høring om Nyholms fremtid skulle være afsluttet i august. Den handler om, hvorvidt en række bygninger og omgivelser på Nyholm skal inddrages i fredningen. Høringen er udskudt og løber nu frem til den 28. oktober. Et borgermødet fandt sted onsdag 6. oktober på Søofficersskolen i København.

Nyholm

Den nordlige del af den kunstige ø Nyholm er kendt som Holmen – en af verdens ældste flådestationer.

På øen ligger også Dykkerskolen, Hovedvagten ’Under Kronen’ samt en række andre historiske bygninger.

I 2018 besluttede en række partier i forbindelse med forsvarsforliget, at Søværnet ikke længere skulle være på Nyholm.

Mange aktører har en idé om, hvad der skal ske i området. De har samlet sig i “Initiativgruppen Nyholm”.

Gruppen arbejder for, at en idekonkurrence bliver oprettet, så folk kan byde ind med, hvad Nyholm skal bruges til.

Lige nu ved ingen, hvad der skal ske med Nyholm. De fem partier fra forsvarsforliget skal stemme for en helhedsplan for området.

Nyholm rummer en ganske særlig historie om Danmark som søfartsnation og hjemsted for flåden siden 1690. Derfor skal udviklingen af området også ske under hensyntagen til områdets helt unikke historie, siger Merete Lind Mikkelsen, der er enhedschef i Slots- og Kulturstyrelsen, i en pressemeddelelse.

Læs ogsåStenrig Mærsk-pengetank er i dialog med Forsvarsministeriet om Nyholm

Slots- og Kulturstyrelsen har i forbindelse med forslaget om fredningsudvidelsen fået udarbejdet en undersøgelse af bygninger og omgivelser på Nyholm. Der er efterfølgende udarbejdet en rapport, som kommer med en række anbefalinger. Rapporten skal indgå i det videre arbejde med at skabe en holdbar byudvikling af området med respekt for historien.