EL står til at blive størst i BR

Bliver EL det største parti i BR i København, så vil EL nok ikke få overborgmesterposten, da de øvrige partier har tilkendegivet , at de vil pege på en S kandidat, hvis udfaldet bliver som skitseret.

For Enhedslisten, med Line Barfoed som topkandidat, kan for første gang nogensinde være på vej til at blive større end Socialdemokratiet på Københavns Rådhus. Det viser en Epinion måling.

I målingen fortaget for Altinget få uger før afstemningsdatoen svarer 22,4 % af i alt 1024 adspurgte, at de vil stemme på Enhedslisten, hvis der var valg i morgen. Omvendt står Socialdemokratiet til 20,6 %.. TV 2 Lorry

Forslag om at nedlægge By & Havn

Line Barfod, kandidat for Enhedslisten i København går til valg på at nedlægge selskabet By & Havn, der siden 2007 har udviklet og solgt statslige og kommunale byggegrunde. Hun mener selskabet har solgt byggegrundene i København for dyrt, og dermed i virkeligheden forværret krisen “billige boliger”.

Ørestad. En ny bydel i København

Tidligere Overborgmester Jens Kramer Mikkelsen stod fadder til Amagermetroen, og blev senere formand for By & Havn. Han undsiger i Politiken den fremførte kritik, for uden ham, så havde København ikke fået en metro. Ikke desto mindre er metro og By & Havn blevet et tema i valgkampen 2021.

Selskabet By & Havn er et 95% kommunalt ejet selskab af Københavns Kommune og 5% af staten, mod tidligere 55% af kommunen, og 45% af staten. Arealerne på havnefronten i Københavns Havn var ejet af staten (Københavns Kommune tabte en retsag om ejerskabet) og blev brugt som en økonomisk indsprøjtning i det underskudsgivende Ørestadselskab.

Ørestad City & Ørestad Syd

Salg af byggegrunde i havnen skulle redde metroprojektet. Efter vedtagelsen af en metro til Ellebjerg, Sydhavnsbenet, trak Staten sig ud af projektet, så i dag hviler ansvaret for økonomien i projektet alene på skatteborgerne i Københavns kommune.

Ørestadsselskabets udvikling til By & Havn er beskrevet på Christianshavnernet på siden Nordhavn & Visioner for Københavns Havn & Ørestad, eller læs her.

Salamiplanlægning skal for retten

Klimabevægelsen stævner Transportministeriet for deres salamimetode, også kaldt for pølseplanlægning, af Lynetteholm. Byggeriet bliver forsinket og fordyret. Læs mere om tidsplanen på TV 2 Lorry

Første fase

Salamiplanlægning skal forstås som en planlægning der sker hen af vejen, eller som det er at skære skiver af en pølse, hvilket betyder godkendelse i etaper. Stort set al planlægning i Københavns Kommune er sket efter salamimetoden, hvilket har haft fatale følger.

Ørestad og Amager Fælled er gode eksempler på hvor galt det går, når der ikke udarbejdes en helhedsplan, før dens gennemførelse. Se læserbrev.

  • Lynetteholm er en vision om en ny bydel i København anlagt på en kunstig ø ud mod Øresund i Københavns Havn i området nord for Refshaleøen og syd for Nordhavn.
  • I 2070 skal Lynetteholm stå færdig som en ny bydel på 2,8 kvadratkilometer med 35.000 indbyggere. Øen skal tilsluttes metroen og være bindeled i en østlig ringvej rundt om København. Samtidig anlægges Lynetteholm som kystsikringsprojekt, der som en dæmning skal beskytte København mod fremtidige stormfloder.

Fra 2021 skal den kunstige ø anlægges ved at fylde overskudsjord i en ramme. Den proces kan tage mellem 30 og 40 år.

  • Visionen blev præsenteret i efteråret 2018 af den daværende statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) og daværende overborgmester i København, Frank Jensen (S). Siden har den efterfølgende regering, overborgmester samt et flertal på Københavns Rådhus videreført visionen om Lynetteholm.

En rapport om økonomi afsløret

BT afslører i dag, at projektet Lynetteholm, vedtaget af Folketinget, med stor sandsynlighed bliver langt dyrere end oprindelig oplyst. Det fremgår af en rapport fra revisions- og konsulenthuset Ernst & Young som er holdt skjult for Folketinget

Udgifter kan medføre en udskrivning i milliardklassen for skatteyderne, hvilket står i en rapport, som Transportministeriet har holdt hemmelig for Folketinget, helt frem til få dage før Folketinget den 4. juni i år stemte ja til byggeprojektet. BT er imidlertid kommet i besiddelse af en ucensureret udgave af rapporten

Der kan ikke gøres indsigelser mod projektet længere.