Aftale om at bygge billige boliger på Christiania

Regeringen har indgået en boligaftale om at bygge almene boliger i de større danske byer, en aftale som er indgået mellem partierne S, SF, EL, DF og KF.

Aftalen betyder blandt andet, at der på Christiania skal der opføres “minimum 15.000 m2” almene boliger, som samtidig skal være billige, hvordan det så skal forstås?

Den danske ordbog. Almennyttigt/socialt boligbyggeri er lejeboliger opført med offentlig støtte af et godkendt almennyttigt boligselskab. Den omtaler således ikke almene boliger som billige, men som sociale boliger, som er til borgere som har det svært.

Aftalen betyder, at der i en ny Fond forventes afsat 10 mia. kr. som skal sikre byggeri af billige boliger. De skal bygges i hele landet , i både store byer som i små byer, for at sikre blandede boligområder, udtaler bolig- og indenrigsminister Kaare Dybvad (S).

KAB skal i København bygge almene boliger på Stejlepladsen. Se byggeplanerne her. Men det må forventes flere kommer til. I København består boligmassen i dag af mindst 20% alment boligbyggeri, som ikke kan betegnes som specielt billigt, da huslejerne i City ofte tangerer det private boligbyggeri.

I Ørestad er indført en skrabet model uden køkkener og skillevægge, som er for lejerens regning. I Nordhavn skal beboerne betale en afgift til den københavnske metro, hvilket man kan forestille sig vil være tilfældet på Stejlepladsen, hvis ellers bliver gennemført som planlagt.

Socialdemokratiets eklatante nedtur ved kommunalvalget 2021

Sophie Hæstrup fik en vælgerlussing med en tilbagegang på 10%, så S tilslutning blandt københavnerne nu ligger på omkring 17%. Tilbage står at mindre end 60% af de stemmeberettigede stemmer.

EL blev valgets vinder og det største parti i Borgerrepræsentationen. Sophie Hæstrup blev med de blå stemmer overborgmester. Hvis du følger dette link, så kan du se hvilke partier og personer som fik valg til de øvrige borgmesterposter.

Ny toner fra Line Barfoed om Københavns turisme

Et par dage før kommunalvalget tirsdag har Enhedslisten fremlagt et forslag om at forbyde anløb af krydstogtskibe i København.

Vi mener, at det er nødvendigt helt at omlægge turismen til at blive mere bæredygtig. Derfor skal vi forsøge at tiltrække turister, der er i byen i længere tid ad gangen, og som ikke bare skal forbi Den Lille Havfrue, fortalte hun til debatten i TV 2 Lorry, og uddybede:

– Vi står i en klimakrise, som Christiansborg ikke ser ud til at kunne læse, og derfor er vi nødt til selv at gøre noget i København.

Enhedslisten har i forbindelse med kommunalvalget offentliggjort en klimaplan, og udspillet indeholder forslag om, at i Københavm skal byens borgere enten tilbydes 3 års gratis offentlig transport, eller de skal tildeles en elcykel såfremt de dropper bilen

Dertil kommer flere fartbegrænsninger for biler rundt om i byen.

Kan Sophie fra Socialdemokratiet genvinde magten i København ?

Dårlige meningsmålinger for Socialdemokratiet indikerer, at de vil gå bemærkelsesværdigt tilbage med Sophie Hæstrup som kandidat.

Sophie Hæstrup har som forkvinde i region Hovedstaden kostet skatteborgerne milliarder af kroner på sundhedsplatformen, og forsøger åbenbart at gentage succesen i København.

Det skaber spændinger om udfaldet, men da de borgerlige partier på forhånd synes at have opgivet at kunne danne et blåt flertal, så kan det ende med at København alligevel vil få en Sophie Hæstrup fra S som borgmester.

En socialdemokratisk overborgmester på borgerlige stemmer, som gennemfører sin politik med venstrefløjen må siges at være et paradoks.

Er Københavns borgere ført bag lyset afStaten?

Meget tyder på, at TRM = Transportministeriet og Benny Engelbrecht fra S med den brugte metode døbt salamiplanlægning har ført byen og borgerne i København bag lyset.

Den 4. juni vedtog Folketinget at anlægge Lynetteholmen som en rå Ø uden bebyggelse. De forventede 35.000 boliger, metro og ringvej på øen er muligheder, som endnu ikke er vedtaget, og før de kan planlægges, så kræver det en VVM vurdering.

På trods af manglende SMV og VVM redegørelser, så har Staten alligevel 3 uger efter vedtagelsen, vedtaget anlægsudgifter på 12,7 milliarder kroner til infrastruktur. Til metro og til en ringvej, som skal finansieres, som vi kender det fra metroprojekterne, ved salg af byggegrunde på den rå Ø, Lynetteholmen.

VVM står for Vurdering af Virkninger på Miljøet, og SMV står for Strategisk Miljø Vurdering, men tilbage står, at ingen aner hvilke miljøkonsekvenser det har for blandt andet dyre- og planteliv og luftkvalitet, hvis den rå Ø som planlagt bliver udbygget.

Du kan læse meget meget mere om sagen på BT her. B.T. har bedt om et interview med transportminister Benny Engelbrecht om stævningen, hvilket han har afvist at stille op til.