Krydstogtskibenes fremtid i København er usikker

EL borgmester Line Barfoed havde et forbud på valgplakaten i 2022, og krydstogtskibenes anløb i Københavns Havn har siden 2019 været i kraftig tilbagegang.

I sær turn-around turismen er med krigen i Ukraine hårdt ramt. For en rum tid er det slut med rejser til Sankt Petersborg, og krigen rammer antallet af turn-arounds. De i 2023 forventede 122 turn-around anløb er en nedgang på 39 i forhold til 2019.

København havde i 2019 besøg af i alt 348 skibe, som havde 940.000 gæster med til den danske hovedstad. I 2023 kan København se frem til kun 289 anløb, en nedgang på 59 i forhold til 2019. Og nedgangen i anløb næste år betyder 375.000 færre krydstogtturister end i 2019. Omsætningen i København anslås til 1,1 mia.

I august 2022 kunne det konstateres, at anløb af krydstogtskibe var faldet som en direkte følge af krigen i Ukraine. De kunne med krigen ikke længere anløbe Sankt Petersborg, som har været den primære destination for de fleste. Et par dage før kommunalvalget fremsatte Enhedslisten samtidig et forslag om at helt forbyde krydstogtskibe i København.

Vi mener, at det er nødvendigt helt at omlægge turismen til at blive mere bæredygtig. Derfor skal vi forsøge at tiltrække turister, der er i byen i længere tid ad gangen, og som ikke bare skal forbi Den Lille Havfrue, fortalte hun til debatten i TV 2 Lorry, og uddybede:

– Vi står i en klimakrise, som Christiansborg ikke ser ud til at kunne læse, og derfor er vi nødt til selv at gøre noget i København.

I forbindelse med kommunalvalget har Enhedslisten offentliggjort en klimaplan med forslag om, at byens borgere enten tilbydes 3 års gratis offentlig transport, eller de skal tildeles en elcykel såfremt de dropper bilen. Dertil kommer flere fartbegrænsninger for biler rundt om i byen.