Samvær. Livet som KURTISANE

Sameksistens, om kvindefrigørelse, om lidenskab og begær, de seksuelle drifter, og om ligestilling og samfundets sammenhængskraft.

Denne side falder måske lidt udenfor kategori, men i medierne er parforholdet blevet et af tidens helt store samtalemner. De sociale medier har ført til private samtaler, ofte intime, mellem forskellige aldersgrupper, og befordrer utroskab. De sociale medier, netdating og Tinder er sammen med andre portaler i samtiden blevet en væsentlig del hverdagslivet, senest suppleret med The Casual Lounge.

Siden sameksistens kommer vidt omkring denne problematik med impulsive indtryk fra nettet, og med med link og henvisninger til fortid og nutid. I et historisk tilbageblik omtales livet som Kurtisane, Konkubine, og Geisha’er, som oprindeligt blev betragtet som prostituerede. Du finder omtale af en Maîtresse i fortiden og i nutiden, bedre kendt som en elskerinde. Vi omtaler escort, massage- og sex-klinikker, sexmesser og andre former for sexuel udfoldelse.

Vidste du : at filmmanden Polanski bosat i Frankig i dag boykottes som pædofil. Vidste du, at den franske maler Paul Gaugin 40 år gammel fik børn med piger på 13 og 14 år.

Kernefamilien som livsform er i de senere år under pres. Kvindefrigørelsen har afløst den patriarkalske samfundsorden, hvor kvinden accepterede manden havde elskere ude i byen, er forbi. Folk giftes, men skilles som aldrig før, og følelseslivet fylder i alle hverdagen som aldrig før.

Ofte har det en pris, som det er tilfældet, når de yngre generationer gør brug af Sugar Daddys og Suger Mumies til at forsøde livet, og når Cougars søger det samme hos de unge, og med til historien hører hustruvold og måske drab, som rammer i sær kvinder, og som for tiden synes at være i stigning.

Debatten om trafficking og legal prostitution er også blusset op efter Astrid Krag – S meddelte, at sexarbejde som erhverv ikke kan betragtes som erhvervsarbejde, for de prostituerede skal betragtes som sociale tilfælde.

Her bringes et par udpluk fra debatten : Et indlæg i Weekendavisen har overskriften Sexforskrækket forbudsfeminisme, og i Information skriverSofie Brandvarm, at sexarbejdere ikke skal tvinges til at arbejde i det skjulte. Altinget har også spurgt Astrid Krag, som har sendt en kollega i byen, ind hendes syn sexarbejde, som er beskattet som erhvervsarbejde uden personen har rettigheder, og Carolina M. Maier er forarget, og giver svar på tiltale.

Danskernes sexliv
I hjemmet står valget mellem at se fodbold eller Formel 1 på mobilen og intimt samvær. Samfundsdebatten i medierne har sat fokus på de unges sexliv, eller mangel på samme. Det monogame pars utroskaber og følelseslivet er kommet i centrum. I 00’erne var det Singleliv og Gaypride, som var samtaleemnet, om end LGBT debatten ikke er forsvundet, så er det i stor udstrækning suppleret af #metoo bevægelsen, kønnenes ligestilling, og det stigende kvindehad, som det kommer til udtryk på de sociale medier. Der synes også at være en stigende tendens til jalousidrab på kvinder, hvilket er en bekymrende udvikling.

Læs om Singleliv på Christianshavn 2004

Ungdommen i 1950’erne voksede op i en anden tid, i efterkrigstiden med kvindebægelserne i 1960’erne. Eksistenstialisten Jean-Paul Sartre, og Simone de Beauvoir. Det industrielle samfund blev langsomt indhentet af den teknologisk udvikling. Globaliseringen og Internettet fulgte trop, og slog for alvor i de private hjem sidst i 1990’erne. Individualimen tog til i styrke, og idag, tyve år efter, har de sociale medier, med You Tube og Instagram, taget førertrøjen blandt de yngre generationer. De sociale medier er blevet en vigtig brik i dagligdagen.

Nu om dage har individet har mange gøremål, hvor det kan være svært at få tid nok. Mange stresser, men om det skyldes skæmtid, sport, eller andre fristelser, så er det et faktum, at tid til at udleve fælles drømme, tid til ens børn og til madlavning, og at rejse er blevet en mangelvare. Udviklingen i dagligdagen æder ens tid, så den eksistentielle livsglæde, samvær med andre, og sammenhængskraften i samfundet er kommet under pres.

Læs om Eros og Agabe om begær og det kropslige begær. Er begær til flere syndigt?

Måske derfor konkubiner og prostitution eksisterer i de fleste samfund. Historisk var lidenskab og begær alene sameksistens på mandens vilkår. Citatet “Envie d’avoir envie” nedenfor gør læseren bekendt med, at kvindefrigørelsen siden 60’erne, hjulpet på vej af Kvindebevægelser herhjemme og ude i verden, har ændret det sensuelle mønster. Rødstrømperne har været et forstadie til skabelsen af et nyt fænomen i samtiden, som går under betegnelsen “Cougar”. Ja, sågar vil karrierekvinden måske foretrække helt at forblive single, da nogle har det svært med at finde en passende partner.

Hver tredje singlekvinde ønsker i 2020 ikke en partner: Kvinder bliver »intetkønnede« og har ikke brug for mænd. Berlingske den 14. november 2019

En Geisha i nutiden betragtes som en kunster som underholder.

Hvad er en Japansk Maiko, en Geisha, som uagtet de moderne tider stadig eksisterer.

Envie d’avoir envie eller lyst til begær er her oversat til: Har vi stadig tid og lyst til det kropslige begær, som efter kun to års samvær synes at være på retur?

Mata Hari – Solens øje, en kurtisane, danserinde og spion

Le Monde : Envie d’avoir envie? En sexualité, ça n’est pas toujours évident. Si la libido masculine a tendance à décliner avec l’âge, celle des femmes est affectée par l’âge, la maternité et l’ancienneté du couple (Université du Québec, 2011). Et attention : chez les femmes, ce déclin intervient dès la deuxième année de la relation (British Medical Journal, 2017) Mandens lyst er bestemt af alder, mens kvinden lyst er bestemt af barsel og et forholds længde, og aftager efter to år.

Nutidens kvinder

Eros og Agabe. Om begær og det kropslige begær. Er begær til flere syndigt?

De sexuelle drifter kender imidlertid ikke til grænser. Og det har vist sig nødvendigt at få bedre styr på den mandlige eros i hverdagen. Den mandlige jalousi går ofte ud over kvinder som siger fra, og det har vist sig nødvendigt politisk at indføre en samtykke regel for samvær. Om den hjælper kan vi indtil videre kun håbe på.

Ikke alle steder skifter tiderne lige hurtigt, og slet ikke i Folketinget, hvor uret nærmest er sat i stå. Den kvindelige formand gennem 4 år nemlig styret forsamlingen som befandt samfundet sig stadig i 1950’erne. På den tid, hvor 3/4 af alle kvinder var husmødre, hvilket siden har ændret sigen del. Men i Folketinget fastholdt formanden – Pia – traditionerne fra fortiden, og ønskede sig tilbage til en tid, som allerede i 1958, i samtiden, blev udfordret af Leif Panduro

Og apropos så gør en leder i EB opmærksom på :

Når man hele tiden drømmer sig tilbage til fortiden, skygger det for at løse nutidens problemer. Sådan er det også med Pia Kjærsgaard. Hun har nu haft fire år som formand, og de er gået med at opretholde en forretningsorden fra Morten Korchs tid. De reelle problemer med et folkestyre, som er kørt af sporet, er ikke blevet løst. Tværtimod er kløften mellem politikerne og deres vælgere kun blevet udbygget.

Politikerleden har aldrig været større, fordi politikerne stadig ikke forstår, at de bør leve efter samme regelsæt som deres vælgere. Det christiansborgske broderskab ført an af Venstre og Socialdemokratiet arm i arm har ingen vilje til at få ryddet op. De vil ganske enkelt ikke se virkeligheden i øjnene. Derfor fortsætter politikernes privilegier med bedre barsel, ingen dokumentation ved sygdom, skattefrie tillæg og en ubetalelig pensionsordning for alle andre end politikere.

Denne side er under løbende opdatering.